Oszd meg másokkal:
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez

Fizetős a Facebook?


Először is ne legyünk naívak, senki nem fog több százezer! számítógépet üzemeltetni ingyen, főleg nem egy tőzsdén lévő cég.
Egy rövid példa alapján mindenki eldöntheti saját maga, hogy ingyenes-e a Facebook, Google, a TV vagy sem:
Tegyük fel van egy zoknigyártó cég valahol vidéken. Ez a cég nem túl nagy és minden zokniját el tudja adni. A vevők ismerik, szájról-szájra terjed és soha nincs problémája abból, hogy nem fogynak el a termékek.
Nézzük meg hogyan is lehet egy leegyszerűsített példával kiszámolni egy zokni árát (az összegek fiktívek):

Marketing nélküli cég:



1000 zokni előállítási költsége:
Költség neve Összeg
Alapanyagok: 50
Munkabér (termelők): 20
Munkabér (adminisztráció): 8
Gépek/energia: 30
Egyéb ktg (posta stb...): 2
Összesen: 110
1 zokni költsége: 0,11

Így, ha tesz mondjuk rá pár % árrést akkor is 0,15 pénzért tudjuk megvenni tőle.

A Marketing:


Fejlődik a cég és megnyitja első webshopját aminek költsége elenyésző a többi eddigi költséghez képest, de egy fillér hasznot sem hoz. Miért? Mert aki eddig náluk vásárolt az ezután is vásárolt, de a weben nem találják meg őket. Valahogy informálni kell az embereket arról, hogy van egy zoknis webáruház.
És itt jön be a monopol helyzetben lévő Google kereső és a hasonló helyzetben lévő Facebook, de akár a kereskedelmi TV-ket is említhetjük.
A fenti árhoz hozzájön még a hirdetések díja ami nem kevés, nyugodtan számolhatunk a fenti számokhoz 50-el. Így az összes költség 160 lesz és egy zokni teljes költsége: 0,16!
Egy ideig lehet veszteségesen termelni, bevezetés címén, de hamar rájön a cég, hogy a forgalom fenntartásához folyamatosan hirdetni kell. Így ez a marketing költség állandósul és kénytelenek lesznek árat emelni.

Összegezve


Mivel a legtöbb termék előállítási költségében jelentős a marketing költség ezért az a szolgáltatás ami hirdetésekből tartja fent magát növeli az árakat.
Kikerülni ezeket a termékeket nem, vagy csak nagyon nehezen lehet így mindenki megfizeti ezt a többlet költséget még az is aki soha nem használta ezeket az ingyenes szolgáltatásokat.
Így végeredményben a TV, Rádió, közösségi oldalak, keresők mind-mind növelik az egyes termékek árait és ezzel kifizettetik velünk azt a díjat amit ezek a szolgáltatók nem kérnek el közvetlenül.
Jó példa (volt) erre az HBO ahol nem voltak reklámok, nyugodtan lehetett filmet nézni. Igaz borsos havidíja volt, de ezt csak azoknak kellett megfizetni akik igénybe vették a szolgáltatást.


Ha tetszett oszd meg másokkal is:

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez